Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) są wykorzystywane do mierzenia skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa. Z tego względu istotne jest, aby znaleźć oprogramowanie umożliwiające stałe monitorowanie KPI biznesu. Warto koncentrować się na tych kluczowych wskaźnikach efektywności, które mają dla Twojego biznesu największe znaczenie. Ten fakt jest uzależniony m.in. od specyfiki działalności, specjalizacji zatrudnionych pracowników, zastosowanego systemu motywacyjnego, czy też firm z którymi Twój biznes współpracuje.
Większość dostępnych na rynku aplikacji swoją przewagę konkurencyjną upatruje w agregowaniu KPI. Z różnych narzędzia z których już zapewne korzystasz, jak chociażby Google Analytics, Adwords, Facebook.
Controlling / Narzędzia do monitorowania KPI | Data opublikowania: 6 lis 2016 r. | Data aktualizacji: 30 gru 2020 r.
Raport zarządczy do monitorowania KPI
✔ 3 dashboardy KPI
✔ 9 modułów analitycznych
Narzędzia do monitorowania KPI
Na podstawie badań przeprowadzonych wśród przedsiębiorców uzyskałem listę rekomendowanych narzędzi do monitorowania KPI.
Model finansowy w excelu jest narzędziem umożliwiającym:
✔ raportowaniu wskaźników KPI,
✔ cyklicznej komunikacji wyników finansowych i operacyjnych z inwestorem poprzez Dashboard KPI | Zwiększa atrakcyjność inwestycji w oczach inwestora,
✔ uporządkowaniu systemu zarządzania biznesem (element nowoczesnego controllingu),
✔ przygotowywaniu prognoz finansowych,
✔ monitorowaniu stopnia realizacji prognozowanych wyników finansowych,
✔ szacowaniu zapotrzebowania na finansowanie z wyprzedzeniem | ograniczanie ryzyka utraty płynności do minimum,
✔ analizie zwiększenia rentowności biznesu.
Excel jest moim ulubionym rozwiązaniem. Dzięki temu mogę łączyć dane z dowolnej liczby źródeł, łatwo się mini dzielić i każdy wie, jak go używać. Aktualizacja danych w raporcie KPI nie zajmuje więcej niż 2h miesięcznie, dzięki czemu sprawnie można uzyskać podstawę do podjęcia racjonalnych decyzji zarządczych.
Geckoboard
Salesforce
Umożliwia tworzenie dedykowanych kokpitów dla każdego pracownika, departamentu, firmy. Takie rozwiązanie przedstawia perspektywę 360 stopni, która buduje większą odpowiedzialność pracowników w osiąganiu celów biznesu.
Grow
Prosta w użyciu aplikacja, umożliwiającą połączenie się m.in. z Google Analytics, AdWords, Facebook, Quickbooks celem stworzenia swego rodzaju deski rozdzielczej z KPI.
Tableau
Narzędzie do analityki danych i zaangażowania klientów / dostawców w tworzenie KPI. Posiada intuicyjny interfejs oraz dwie cechy szczególne odróżniające to rozwiązanie od pozostałych, a mianowicie: raportowanie w czasie rzeczywistym i łączenie danych. Łączy się z takimi narzędziami jak: Excel, Google Analytics i Salesforce.
Olation
Rozwiązanie działa na wielu platformach oraz umożliwia predykcję danych na kolejne okresy. Agreguje dane z rozbudowanych arkuszy kalkulacyjnych.
Simple KPI
Umożliwia dostęp do różnych danych celem uzyskania informacji na temat testowanych strategii marketingowych. Oprogramowanie dostępne w chmurze, co powoduje że umożliwia dostęp do danych z niemalże każdego miejsca. Z dostępnych danych można przygotować intuicyjne grafiki.
StatsMix
Automatyzacja raportowania KPI oraz współdzielenia się nimi z innymi członkami zespołu (w tym z partnerami biznesowymi).
Asana
Narzędzie umożliwia śledzenia KPI firmy opartych na realizowanych zadania, jak również podzadaniach.
Leadin for WordPress
Generowanie bazy danych i analiz na temat leadów. Dedykowane dla osób pozyskujących leady z wykorzystaniem WordPress.
iDoneThis
Agreguje informacje i przesyła na koniec dnia maila z czynnościami zrealizowanymi danego dnia. Następnego dnia mam pełną świadomość co każdy z członków mojego zespołu zrealizował. Narzędzie umożliwia dzielenie się i śledzenie informacjami na temat zrealizowanych zadań przez członków zespołu na rzecz osiągnięcia zakładanego poziomu KPI. Eksponuje te osoby, które w największym stopniu przyczyniają się do realizacji KPI biznesu.
Moz
Udostępnia pulpit z analitykami niezbędnymi do zarządzania stroną internetową. Agreguje przeszło 12 narzędzi, w tym m.in. Moz Analytics, Open Site Explorer, Followerwonk, dzięki czemu przyczynia się do poprawy efektów z SEO, prowadzenia mediów społecznościowych, brandingu, budowania linków do strony oraz content marketingu.
Splashthat
Prezentuje KPI dotyczące wydarzeń oraz mediów społecznościowych.
HubSpot
Monitorowanie sprzedaży oraz działań marketingowych. Integruje CRM i COS. Umożliwia sprawdzenie w dowolnym momencie, jakie interakcje ma każda z osób odpowiedzialnych za sprzedaż z klientami oraz informuje o tym czy Ci klienci odwiedzają stronę www firmy oraz które treści interesują ich w największym stopniu.
KPI przykłady
Przykłady KPI w zależności od obszaru działalności / modelu biznesowego
Zakup raport do monitorowania KPI
Dyrektor finansowy na godziny
Misja | Maksymalizacja potencjału firm poprzez skuteczne zarządzanie finansami.
Wychowywałem się wśród przedsiębiorców, mój Dziadek był przedsiębiorą, mój Tata jest przedsiębiorcą, przechodząc przez nie jeden kryzys. Praca z przedsiębiorcami jest moją pasją.
+12 lat rozwijania kompetencji w zakresie zarządzania finansami przedsiębiorstw. Dostępne bio.
+4 lata realizacji usług dla przedsiębiorców. Poznaj historię moich początków w biznesie tutaj.
+65 zrealizowanych narzędzi analitycznych w excelu dla biznesu począwszy od spółek z Grupy Kapitałowej PGE po startupy technologiczne.
Controlling | Controlling finansowy | Dyrektor finansowy na godziny | Konsultant biznesowy | Plan finansowy | Prognoza finansowa | Case studies | Wdrożenie controllingu | Wdrożenie controllingu w firmie produkcyjnej | Modelowanie finansowe | KPI | KPI przykłady | Wskaźniki KPI w sprzedaży | KPI sales velocity | Raportowanie zarządcze | Dashboard KPI