Nie słyszałem, aby ktoś dosadniej od Arthura Koestlera określił kreatywność w jednym zdaniu:
“Kreatywność jest mariażem idei, które wcześniej były sobie obce”.
To jedno zdanie łączy w sobie zarówno elementy artystyczne, ale i innowacyjność. Coś, bez czego kreatywność nie mogłaby istnieć. Od kreatywności rozpoczynają się innowacje w firmie.
Innowacje / Innowacje w firmie | Data opublikowania: 27 paź 2020 r. | Data aktualizacji: 25 gru 2021 r.
Pobierz kroki wdrożenia innowacji
✔ 11 kroków odświeżenia produktu
✔ 5 etapów strategii
Co to jest kreatywność?
Kreatywność to umiejętność tworzenia nowych idei, pomysłów, koncepcji w efekcie pracy twórczej. Myślenia kreatywne prowadzi do uzyskania oryginalnych rozwiązań.
Po co mi kreatywne myślenie?
Firma lub startup, który wprowadza innowacje cechuje się dynamicznym rozwojem, skutecznym radzeniem sobie z problemami, nawet tymi złożonymi. W perspektywie wieloletniej współpracy z przedsiębiorcami różnych branż, widzę jak bardzo napędzają biznes innowacje w firmie. Pozostaje tylko pytanie, jak poprawić kreatywność, a nie po co to robić.
Przeciętne narzędzia dają przeciętne wyniki
A na przeciętność w rozwoju firmy nikt z nas nie ma czasu. Zacznij więc działać nieszablonowo. Niech Twój zespół zacznie kreatywnie myśleć, niech Twój startup zacznie wdrażać innowacje. Raz na zawsze zmień sposób prowadzenia spotkań projektowych.
Przygotowałem dla Ciebie listę kilku sprawdzonym metod stymulowania kreatywności w zespole. Realizując ideę Nowoczesnego Controllingu, zawsze zachęcam moich klientów, by maksymalizowali potencjał swoich pracowników. To oni stanowią najpotężniejszy kapitał przedsiębiorstwa. Oto sposoby, jak to robić.
Jak zwiększyć kreatywność?
Poznaj metody stymulowania kreatywności.
Synektyka
Daj się ponieść metaforom
Gdyby nasz mózg stale poszukiwał nowych idei i rozwiązywał nasze problemy w innowacyjny sposób, nasza cywilizacja byłaby lata świetlne dalej, niż jest teraz. Ale z drugiej strony nie bylibyśmy w stanie udźwignąć tego energetycznie! Dlatego do kreatywnego myślenia musimy nasz umysł… motywować.
Sprawdzonym sposobem na kreatywne myślenie jest synektyka. To metoda polegająca na łączeniu na pozór niepowiązanych ze sobą elementów, które w nowych formacjach mogą spełniać użyteczne funkcje. Jej celem jest osiągnięcie kontroli nad nieświadomymi procesami twórczymi, a wykorzystuje do tego myślenie metaforyczne.
Wykorzystanie synektyki wymaga pracy zespołowej i umiejętności odseparowania się od utartych reguł na rzecz pozornie niemożliwych porównań i rozwiązań. Krótko mówiąc, synektyka opiera się na analogii. Dzięki analogiom możesz zrozumieć nowe, trudne treści, a co więcej uprościć je! Możesz z powodzeniem wykorzystywać tę metodę kreatywnego myślenia w poszukiwaniu innowacyjnych pomysłów, zbieraniu i analizowaniu informacji, czy nawet projektowaniu innowacyjnych rozwiązań dla swojej firmy. Ja wykorzystuję synektykę do prognozowania i wdrażania controllingu.
Przygotowałem dla Ciebie zestaw działań, jakie należy podjąć, wykorzystując synektykę do wprowadzenia innowacji w firmie:
🔸 Postaw problem;
🔸 Zdefiniuj i przeanalizuj problem, który zamierzasz rozwiązać;
🔸 Sformułuj problem tuż po jego analizie;
🔸 Teraz przejdź do pierwszej fazy synektyki i wykorzystaj analogie bezpośrednie, są nimi analogie fantastyczne, analogie osobowe, analogie symboliczne. Na tym etapie pamiętaj, że nie ogranicza Cię nic, prócz Twojej wyobraźni. Każdy pomysł jest na wagę złota;
🔸 Następnie przejdź do fazy drugiej, a więc analizy analogii, które stworzyłeś wraz z zespołem;
🔸 Po analizie powinno nastąpić tzw. wymuszenie rozwiązania, jednak z doświadczenia wiem, że innowacyjne rozwiązanie samo nasuwa się na usta po przejściu obydwu procesów;
🔸 W końcowej fazie, jak na dłoni widać nowe punkty widzenia.
Cały proces kreatywnego myślenia, pobudzanego synektyką, może okazać się innowacyjnym sposobem na stawianie czoła wyzwaniom, jakie napotyka każdy przedsiębiorca w rozwoju firmy.
Mapa myśli
Rysunek wyraża więcej, niż 1000 słów
Ostatnimi czasy wizualne notatki robią furorę na wszelkich konferencjach i branżowych wydarzeniach. Nie stało się tak bez powodu! Znacznie lepiej zapamiętujemy informacje, które zostały przedstawione w wizualny sposób.
Celem tworzenia map myśli jest przyspieszenie pracy i uzyskanie lepszego efektu zapamiętania. Co jest potrzebne, aby stworzyć mapę myśli (ang. mind map)? Przede wszystkim kartka i kolorowe mazaki. Mapę myśli można zbudować za pomocą rysunków i krótkich haseł. Powinna być przejrzysta, czytelna, kolorowa, zwracająca uwagę jedynie na najważniejsze rzeczy.
Tony Buzan – autor pomysłu mind maps – dzieli się kilkoma wskazówkami na to, w jaki sposób tworzyć mapy myśli, aby spełniały swoją rolę. Wypiszę poniżej kilka z nich, które warto wykorzystać w swojej codziennej pracy:
🔸 Na środku kartki narysuj obrazek związany z tematem. Wykorzystaj do tego minimum trzy różne kolory.
🔸 Używaj obrazów i symboli na całej mapie.
🔸 Najważniejsze słowa powinny być najsilniej oznaczone.
🔸 Linie, które prowadzą od głównego tematu lub innych kluczowych tematów powinny być takiej długości jak słowa.
🔸 Na jednej linii może się znajdować tylko jedno słowo, rysunek lub symbol.
🔸 Używaj różnych wielkości i stylów liter.
🔸 Używaj wielu różnych kolorów.
🔸 Daj się ponieść swojej wyobraźni – twórz nawet mapy najbardziej abstrakcyjne, absurdalne. Pamiętaj, że ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia.
🔸 Umieszczaj na mapie myśli nie tylko same fakty, ale także problemy, skojarzenia itp.
Mapy myśli, które wizualnie przedstawiają problem, rozwiązanie, czy usługę/ produkt to doskonały sposób na poprawę kreatywności. Pamiętaj, że nieszablonowane podejście wprowadza innowacje w firmie.
Lista Kontrolna Osborna
Odgrzejmy te kotlety, ale w lepszy sposób
Istniejące pomysły wcale nie muszą lądować w koszu, nawet jeśli zostały już wykorzystane lub wydają się być niesatysfakcjonujące. Lista Kontrolna Osborna polega na tworzeniu nowych rozwiązań na podstawie istniejących już pomysłów. Wystarczy, że wraz z całym zespołem na tapet weźmiecie konkretny pomysł i odpowiecie sobie na zestaw pytań. Oto pytania z Listy Kontrolnej Osborna:
🔸 JAK INACZEJ WYKORZYSTAĆ? | Zastanów się, czy istnieje inna możliwość wykorzystania Twojego produktu/ Twojej usługi? Czy pomysł, który miałeś możesz zastosować gdzie indziej?
🔸 JAK DOPASOWAĆ? | Co jest podobne do Twojego pomysłu? Czy istnieją jakieś analogie? Czym mógłbyś się zainspirować?
🔸 CO MOŻNA ZMIENIĆ? | Czy możesz zmienić znaczenie, kolor, ruch, wielkość, kształt, dźwięk, zapach itp.? A więc, czy możesz zmienić doznania, jakich dostarcza Twój produkt, Twoja usługa lub Twój pomysł?
🔸 JAK POWIĘKSZYĆ? | Czy da się to powiększyć? Czy swój pomysł możesz wyskalować? Coś dodać? Zwiększyć częstotliwość? Wzmocnić? Podwyższyć? Wydłużyć? Zwiększyć odstęp czasowy? Wartość? Różnorodność? Przesadzić? Pogrubić?
🔸 JAK PRZESTAWIĆ? | Czy możesz poprzestawiać części, fragmenty? Zmienić kolejność? Odwrócić przyczynę i działanie?
🔸 JAK ZASTĄPIĆ? | Co możesz wymienić w tym pomyśle? Czy ten proces możesz ukształtować inaczej? Czy istnieją inne pozycje? Być może istnieją inne, jeszcze niewykorzystane elementy?
🔸 JAK ZMNIEJSZYĆ? | Czy możesz zmniejszyć swój pomysł? Coś odjąć? Pogłębić? Skrócić lub skondensować? Zrobić cieńszym? Lżejszym? Jaśniejszym? Delikatniejszym? Można to rozdzielić? Wykorzystać w miniaturze?
🔸 JAK ODWRÓCIĆ? | Czy potrafisz stworzyć przeciwieństwo Twojego pomysłu? Jak wygląda jego lustrzane odbicie? Można zamienić role? Odwrócić ideę o 180 stopni?
🔸 JAK POKOMBINOWAĆ? | Czy Twój pomysł da się zintegrować z innymi pomysłami? Włączyć do pewnej całości? Być może rozłożyć na czynniki pierwsze?
🔸 JAK PRZEKSZTAŁCIĆ? | Czy możesz zmienić kształt swojego pomysłu? Czy da się go podziurawić? Zwinąć? Rozciągnąć? Utwardzić? Upłynnić? Zrobić przeźroczystym?
Jak widzisz innowacyjność wymaga kreatywnego myślenia. Nie wystarczy analitycznie spojrzeć na problem. Trzeba wyjść poza przyjęte schematy. Czasem o usługach warto pomyśleć, jak o produktach, zaś o produktach w taki sposób, jak myśli się o usługach.
Bisocjacja
Co ma piernik do wiatraka
Zamykanie się na utarte schematy to największy wróg kreatywnego myślenia. Innowacje w firmach nie powstają, dzięki kurczowemu trzymaniu się działań, które są znane wszystkim od lat. Dlatego kolejną metodą na stymulowanie kreatywności i innowacyjnego myślenia, jaką chcę Ci polecić jest bisocjacja.
Bisocjacja polega na nakładaniu na siebie dwóch perspektyw, które nie były wcześniej ze sobą łączone. W swojej idei przypomina synektykę, jednak nie opiera się tak mocno na analogii
Połączenie dwóch różnych perspektyw wzbogaca, rozwija, a także tworzy kombinacje nowych doświadczeń, przeżyć, wyobrażeń znanych idei, dostępnych informacji. Na czym polega metoda bisocjacji?
🔸 Określ pożądany stan rzeczy, który chcesz osiągnąć;
🔸 Odpowiedz na pytanie, czy to nad czym pracujesz było już z czymś łączone?
🔸 Odpowiedz na pytanie, czy obiekt, nad którym pracujesz można z czymś połączyć, aby uzyskać lepsze niż dotychczas rozwiązanie?
🔸 Zastanów się, co z tych nowych połączeń wynika? Jakie pomysły, rozwiązania i skojarzenia powstały w Twojej głowie?
Burza mózgów
Co dwie głowy to nie jedna
Jeśli myślenie kreatywne chcesz wykorzystać po to, by w szybkim czasie opracować wiele oryginalnych rozwiązań, to metoda burzy mózgów sprawdzi się idealnie. Każdy z nas, podchodząc do danego problemu, ma w głowie pewne przekonania, które niestety blokują nas przed stworzeniem optymalnego rozwiązania. Ale i z tym można sobie poradzić.
By przeprowadzić burzę mózgów stwórz zespół, składający się z minimum 4 osób. Grupa nie powinna być jednak większa, niż 8 osób. Pamiętaj, aby wskazać moderatora spotkania, który będzie organizował pracę, ale także stał na straży zasad panujących w grupie. Zasady panujące podczas burzy mózgów powinni wyznaczyć sami uczestnicy, jednak istnieją też pewne odgórne wskazówki, których należy się trzymać, aby spotkanie spełniło swój cel. Oto one:
🔸 Brak krytyki (dyskusja i ocena następują po przedstawieniu wszystkich propozycji);
🔸 Otwarte podejście do zadań, pozbawione zbędnych formalności;
🔸 Prezentowanie jak największej liczby pomysłów, jeszcze bez oceny możliwości ich zrealizowania;
🔸 Inspirowanie się pomysłami innych i rozwijanie ich.
Burzę mózgów powinno się przeprowadzić w trzech następujących po sobie etapach. Należy rozpocząć od przygotowania się do burzy mózgów, zapoznania z tematem spotkania. Następnie można przejść do sesji pomysłów, podczas której każdy uczestnik dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat przyjętego tematu i rozwiązaniami. Ostatnim etapem burzy mózgów jest ocena pomysłów. To właśnie w tej fazie tworzy się przestrzeń do dyskusji, modyfikowania pomysłów i generowania wspólnych rozwiązań.
Innowacje
Sam jestem doskonałym przykładem tego, że wykorzystanie kreatywnego myślenia także w sytuacjach, gdy pracujemy jedynie na twardych danych, jest na wagę złota! Na co dzień wdrażam controlling w startupach, firmach z sektora MŚP, a także w dużych przedsiębiorstwach. Wdrożenie controllingu, który pozwoli na rozwój firmy to sztuka poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.
Nie wyobrażam sobie sprawnego i skutecznego działania bez kreatywności. Wierzę, że powyższe metody będą dla Ciebie odpowiedzią na pytanie, jak poprawić kreatywność.
Pobierz kroki wdrożenia innowacji
✔ 11 kroków odświeżenia produktu
✔ 5 etapów strategii
Popularne artykuły
Narzędzia analityczne
Motywowanie
Sprzedaż firmy
Dyrektor finansowy na godziny
Misja | Maksymalizacja potencjału firm poprzez skuteczne zarządzanie finansami.
Wychowywałem się wśród przedsiębiorców, mój Dziadek był przedsiębiorą, mój Tata jest przedsiębiorcą, przechodząc przez nie jeden kryzys. Praca z przedsiębiorcami jest moją pasją.
+12 lat rozwijania kompetencji w zakresie zarządzania finansami przedsiębiorstw. Dostępne bio.
+4 lata realizacji usług dla przedsiębiorców. Poznaj historię moich początków w biznesie tutaj.
+65 zrealizowanych narzędzi analitycznych w excelu dla biznesu począwszy od spółek z Grupy Kapitałowej PGE po startupy technologiczne.